Yeniden Açılışının 70. Yılında İmam Hatip Okulları ve Türkiye’de Din Eğitimi Uluslararası Sempozyumu İstanbul’da Gerçekleştirildi

Yeniden Açılışının 70. Yılında İmam Hatip Okulları ve Türkiye’de Din Eğitimi Uluslararası Sempozyumu, 15-17 Ekim 2021 tarihlerinde Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan’ın da katılımıyla İstanbul’da yapıldı.

Geçmişte 1913’te Medresetü’l-Eimmeti ve’l-Hutaba, 1924’te İmam Hatip Mektepleri isimleriyle bazı denemeler olmakla beraber Türk eğitim sistemindeki yerini düzenli bir şekilde 1951’de alan imam hatip okullarının, yeniden açılmasının 70. yıldönümü vesilesiyle gerçekleştirilen uluslararası sempozyumda 12 oturumda 45 tebliğ sunuldu.

Sempozyum, Genç Sada Kur’an-ı Kerim’i Güzel Okuma Yarışması Türkiye birincisi Samsun Çarşamba Anadolu İmam Hatip Lisesi öğrencisi Mustafa Öztürk’ün Kur’an-ı Kerim tilavetiyle başladı.

İmam hatip okullarının öncülerinden ve emektarlarından Prof. Dr. Hayrettin Karaman, video-konferans yoluyla katılımcılara hitap etti.

İmam hatip okulları tanıtım filminin gösteriminden sonra Uluslararası Medeniyet Araştırmaları Merkezi (MEDAR) Genel Koordinatörü Prof. Dr. Bekir Karlığa, ÖNDER İmam Hatipliler Derneği Genel Başkanı Abdullah Ceylan, Diyanet İşleri Başkanı Prof. Dr. Ali Erbaş ve Millî Eğitim Bakanı Prof. Dr. Mahmut Özer protokol konuşmaları gerçekleştirdi.

Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanı Sayın Recep Tayyip Erdoğan, yaptığı konuşmada sempozyumun başarılı geçmesi ve imam hatip camiası, ülke, millet ve tüm insanlık için hayırlara vesile olması temennisinde bulunarak yurt dışından gelen misafirlere ve hocalara da katkılarından dolayı şükranlarını sundu.

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, 70 yaşında bir çınar olan imam hatiplerin aynı zamanda her adımının sabır, samimiyet ve azimle yürütülen kutlu bir mücadelenin sembolü olduğunu belirterek şöyle devam etti: “Esasen imam hatiplerin tarihi; milletimizin hak, hukuk, özgürlük ve adalet mücadelesinin de tarihidir. Kuruluşundan itibaren imam hatipler bu ülkede demokrasinin standardını gösteren bir mihenk taşı olmuştur.

İmam hatip mensubu olduğunu, çocuklarını da imam hatipte okuttuğunu hatırlatan Erdoğan, “Ama hiçbir zaman imam hatipçi olmadım. Çünkü böyle bir şeyi yanlış bulurum. Bizim için tüm imam hatip okulları, normal lise de meslek liseleri de emirlerinde olduğumuz okullarımızdır. Hepsine bütün imkânlarımızla seferber olduk, seferber oluyoruz ve elimizden gelen tüm destekleri veriyoruz.” dedi.

Programa Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın yanı sıra Millî Eğitim Bakanı Prof. Dr. Mahmut Özer, AK Parti Genel Başkanvekili Prof. Dr. Numan Kurtulmuş, Diyanet İşleri Başkanı Prof. Dr. Ali Erbaş, İstanbul Valisi Ali Yerlikaya, milletvekilleri, eğitimciler, öğrenciler ve diğer ilgililer katıldı.

Program sonunda Millî Eğitim Bakanı Prof. Dr. Mahmut Özer ve Türkiye’nin önde gelen din eğitimi tarihçisi emekli Yrd. Doç. Dr. Mustafa Öcal, Cumhurbaşkanı Erdoğan’a 1951 yılında açılan ilk 7 imam hatip okulunun tarihçesini yazdığı 8 ciltten oluşan “Öncü 7’ler” kitabını hediye etti.

Sempozyum eş zamanlı oturumlarla 3 günde, 12 oturum ve 45 tebliğin sunulmasıyla tamamlandı. Sempozyumda; “Özgün Bir Eğitim Modeli Olarak İmam Hatip Okulları”, “Türkiye’nin Dini, Sosyal ve Kültürel Hayatına Katkıları Açısından İmam Hatip Okulları”, “İlk İmam Hatip Okulları, Öncüleri ve Gönüllü Teşekküller”, “Türkiye’de Kız İmam Hatip Okulları Tecrübesi”, “Uluslararası Boyutlarıyla İmam Hatip Okulları”, “Balkanlar ve Kuzey Afrika’da Din Eğitimi ve Orta Öğretim Kurumları”, “Orta Asya ve Uzak Doğu’da Din Eğitimi ve Orta Öğretim Kurumları”, “İmam Hatip Okulları ve Gelecek Tasavvuru”, “Yüksek Din Öğretiminde Tarihsel Tecrübe”, “Türkiye’nin Yüksek Din Öğretimi Tecrübesi”, “Orta Doğu, Mısır ve Kuzey Afrika’da Yüksek Din Öğretimi”, “Orta Asya ve Uzak Doğu’da Yüksek Din Öğretimi” başlıklarındaki 12 ana konuda 45 başlıkta tebliğ sunuldu.

Sempozyumda hem imam hatip okulları hem de Türkiye’deki din eğitimi, İslam dünyasının farklı coğrafyalarındaki tecrübelerle mukayese edildi hem de birtakım geliştirme çalışmalarının uluslararası tecrübe ışığında nasıl sağlanacağı ve bu modelin nasıl daha mükemmel hale getirileceği sorularına cevaplar arandı. Gelişen ve değişen dünyamızda yeni ihtiyaçları göz önünde tutan önerileri de derleyerek din eğitimi alanında İslam dünyasındaki birikimden faydalanıldı. İmam hatip okullarının, İslam dünyasının modernleşme ve yenileşme sürecinde özgün ve incelenmeye değer bir eğitim modeli olarak görüldüğü bir kez daha vurgulandı. 

Sempozyum sonunda değerlendirme oturumu yapıldı, sonuç bildirisi okundu. Sonuç bildirisi, Yalova Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Din Eğitimi Ana Bilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Mehmet Bahçekapılı tarafından okundu. Bahçekapılı, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın katılımı ve 50’ye yakın akademisyenin katkısıyla İmam Hatip Okulları, Yüksek Din Öğretimi ve Örgün Din Eğitimi ana başlıkları altında önemli konuların irdelendiğini söyledi.

İmam Hatip Okullarının geçmişi, bugünü ve geleceğiyle ilgili birçok farklı açıdan değerlendirmelerin yapıldığını belirten Bahçekapılı, sempozyumda imam hatip okullarının uluslararası boyutları ve bu kapsamda Batı Avrupa, Balkanlar ve Kuzey Afrika, Orta Asya ve Uzak Doğu’daki din eğitimi ve kurumları incelenerek İmam Hatip Okullarının dünü, bugünü ve gelecek tasavvuru hakkında analizlerin paylaşıldığını anlattı.

Nihai olarak Türkiye’de din eğitiminin geçirdiği inişli çıkışlı değişim ve dönüşümler dikkate alındığında 2002 ve sonrasında din eğitimi alanının din ve vicdan hürriyeti bağlamında ilerici, kapsayıcı, özgürlükçü bir yapıya doğru bir ivme yakaladığı, yeni dönemin birey ve toplumun din eğitimi talep ve beklentilerinin karşılanması noktasında bir dönüm noktası olduğu ifade edildi.  Türkçe-İngilizce dillerinde hazırlanan “Yeniden Açılışının 70. Yılında İmam Hatip Okulları ve Türkiye’de Din Eğitimi Uluslararası Sempozyumu Kitapçığı”na ulaşmak için tıklayınız.